maandag 15 juni 2009

Magura HS33 ?



Omdat ik de totale remkracht wil verhogen ben ik aan het kijken om toch een achterrem op de AAW te monteren. Ik heb goede ervarigen met de HS33 van magura.
In de achterbrug is een voorziening om V brakes te installeren.

Ik heb de achterrem van mijn moutainkbike eens losgemaakt en op de achterbrug gepast.
Gaat ongeveer goedkomen denk ik.
Het model dat ik heb is een EVO2, deze heeft geen haken die normaal achter het fietskader haken maar een beugel.
Wel volgens mij is het model EVO 2 niet op de AAW te gebruiken maar moet ik het model met de haken hebben.

Zijn er liggers met Magura velgremmen ervaring / kennis?

5 opmerkingen:

  1. Magura hydraulische schijfremmen ken ik van m'n Thys 220 en zijn de heerlijkst doseerbaarste remmen die ik ooit gekregen heb.Er is ook weinig inbouwruimte nodig wat handig is met 'n kort balhoofd en 'n doorlopend frame.
    Het ziet er op de foto uit of je de Magura alleen maar wat naar boven hoeft te schuiven om de blokjes op de goede plaats te krijgen maar dan komt de bovenkant tegen 't aluminium aan?
    Volgens mij zijn er wel centerpull-velgremmen met 'n kortere U-bouw. Maar die bevestig je dan met 'n centrale m6 aan de achtervork...
    Ik kan je trouwens zo'n derde rem zondermeer aanbevelen.Je spreidt daarmee de remkrachten ook veel beter over de spaken en gebruikt 'n grotere oppervlakte bij 't remmen.
    Maar dit onderdeel is uitsluitend exclusief terrein voor zelfbouwers!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,

    Tot mijn verbazing zie ik dat je remmen op het achterwiel monteerde om er ook werkelijk mee te remmen. Daarom kan ik een waarschuwing niet achterwege laten. Het achterwiel is uitermate belangrijk voor de sporing van je fiets. Doordat het achterwiel wrijving met het wegdek heeft blijf je tijdens het remmen vooruit gaan of desgewenst afbuigen door het stuur bij te draaien. Rem je nu ook op dat achterwiel dan loop je het risico dat dit gaat glijden, wat een totaal onbestuurbare velomobiel tot gevolg kan hebben. Dat risico is des te groter dordat met het remmen de druk van het achterwiel toch al afneemt.

    Een parkeerrem op het achterwiel kan uitermate practisch zijn, het gebruiken als rem in het verkeer tot rampzalige gevolgen leiden.

    Groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb enkel de Magura rem gepast,maar bleek niet 100% te passen op de voorziene gaten voor een v-brake. In het begin vertrouwde ik niet zozeer op de voorremmen, daar ik af en toe wel eens een steile tunnel in moet rijden, maar dat is ondertussen al verbeterd. Inderdaad remmen op het achterwiel is geen goed idee. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je moet dat bijremmen inderdaad wel met zorg doseren maar mijn mening is dat dat in noodgevallen nog altijd beter is dan frontaal in de richting door blijven schuiven in de richting van het gevaar.Een (kleine) draaiing om de as vind ik dan nog altijd te prefereren.
    Er schijnt trouwens ook 'n soort ABS-systeem ontwikkeld te zijn voor 2wielers die misschien toepasbaar is, de "budbrake" (save your bud):
    http://www.budbrake.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nabericht uit gewetensnood: Ik ben vorige week over de kop geslagen met de FAW door (toch!) te hard in het rechter achterremgreepje te knijpen!
    Ik was nog nooit ernstig in 'n slip geraakt de afgelopen jaren en meende dus abusievelijk dat omslaan slechts 'n racebijwerking was van enkele Questrijders. Dit blijkt dus niet te kloppen helaas! Terwijl ik nog niet eens 'n bocht nam maar inspeelde op 'n wegafzetting.
    De alleweder bleef met de wielen omhoogstaan en gelukkig ben ik klein van stuk zodat ik als 'n schildpad m'n hoofd achterwaarts naar binnen kon trekken en ongedeerd bleef.
    De achterrem had ik gecombineerd met 'n rapidspeedshifter die nu eenmaal rechts moet en dus 't verdeelremgreepje links. Andersom was 't misschien nĂ­et gebeurd maar ik geef toe...
    De FAW is grotendeels uitgedeukt (spiegel gebroken)maar er niet mooier op geworden!

    BeantwoordenVerwijderen