zaterdag 6 juni 2009

Sporing

De afgelopen week 2 ritjes gemaakt (wind,wind,wind ) en telkens heb ik de sporing nog eens gechecked.
Ik doe dit met twee alu profielen die ik voorlopig met draad tegen de banden aandruk.



Mijn vaststelling is dat ik deze telkens toch moet bijstellen, heeft dit met het inlopen te maken, ik weet het niet.
Ik merk op dat de lengte van de M6 draadstangen aan beide zijden niet 100% even lang zijn. Als ik moet uitdraaien neem ik de korste zijde, anders de andere.
De kogelkopjes zijn met een clips, ik kan deze dus makkelijk losmaken en een toer in- of uitschroeven.

Mijn bestelling bij BIKEcomponents is nog steeds niet toegekomen, het zal dus nog even wachten worden op de SPD pedalen.
Heb ook al eens rondgekeken naar Schwalbe Big Apple en Kojak banden, extra achtervering is altijd welkom en ik wel wel eens zien of er snelheidswinst uit de Kojaks te halen valt in plaats van de Marathon plus banden.

1 opmerking:

  1. Hoi,

    Het is niet gebruikelijk dat de sporing "vanzelf" verloopt. Wel is het bij de Alleweder nog wel zo dat de sporing verandert met de belading of het gewicht van de fiets. Daarom ook moet je de fiets nameten terwijl je er zelf in zit. Dat is dan ook de reden dat in Allewedernieuws wordt aangeraden dit met twee personen te doen. Dit geldt voor de FLEVO-AAW maar waarschijnlijk ook voor de Alligt AAW. Niet voor de Mango en Quest omdat hiervan het ontwerp is verbeterd waardoor de gevoeligheid voor belading nagenoeg weg is. Dat uit zich ook in een nhoger kilometrage voor identieke banden bij de laatstgenoemnde twee. De Alleweder schuift wat met de banden onder het in- en uitveren onderweg, wat dus extra slijtage oplevert.

    Als je verschil in de lengte van de spoorstangetjes constateert, dan kan dat resulteren in een fiets die "op zijn hondjes loopt" oftewel ietwat schuin als een hond of krab over de weg rijdt. (Het achterwiel rijdt dan niet in het zuivere midden van de voorwielen)
    Hetzelfde kan ook komen doordat de fiets niet exact recht is gebouwd. Door de fiets ietwat krom te bouwen krijg je dit verschijnsel ook,evenals een scheefgezakte eenzijdige achtervork. Het maakt verder niet veel uit voor de rij-eigenschappen, maar het staat wat raar.

    Als je hard op een stoep of betonblok knalt, dan is het wel aan te raden de sporing te controleren.

    Groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen