maandag 24 augustus 2009

't Zennegat



Mijn vorige tocht is eigenlijk de inspiratiebron voor deze tocht. Toen ik na de tocht naar Ruisbroek, thuis de kaart zat te bekijken viel mij op dat in plaats van over Lier en Duffel te gaan er ook wel de mogelijkheid was om via de Leuvense vaart te gaan.
Ik zou dan uitkomen aan 't Zennegat de plaats waar Zenne, Dijle en Leuvense vaart samenstromen in de Rupel en even verder in de Nete.

Op tijd vertrokken, want tegen vieren moest ik terug zijn want er stond nog een BBQ op het programma. Voor de verandering nam ik de spoorlijn richting Aarschot, waar ik net voor het station van Aarschot de tunnel nam om op de Demerdijk uit te komen.
De tunnel is eigenlijk een voetgangerstunnel, ik heb collega AAW139 rijder "ET" hier al een zien inrijden en weer naar boven rijden. Ik -nog steeds zonder extra achterrem- besluit maar de tunnel te voet te doen. Achter de tunnel volgt nog een klein stukje kassei. De Demerdijk is aangenaam fietsen, als snel kom ik via Betekom in Werchter toe , bekend van het jaarlijks Rock Werchter. Het is er echter vrij kalm nu. Net over de brug buig ik af naar Wakkerzeel (ook met kassei in 't centrum) om net voor Tildonk naast de Leuvense vaart te komen. Nu kon ik eindelijk de snelheid wat opvoeren een ijverige wielertoerist heeft me daar goed bij geholpen. Bij Kampenhout-Sas twijfel ik even , maar deze keer moet in inderdaad de vaart blijven volgen.

Ook hier is het op z'on 30°-zondag tamelijk druk, de kilometers schuiven onder mij door en ik kom via Boortmeerbeek en Muizen in Mechelen aan. Hier gaat het jaagpad over naar een straat naast het water en op de kruispunten is het toch wel uitkijken.

Eens Mechelen door doe ik een klein mistapke en moet rechtsomkeer maken om de andere oever te gaan berijden. Ik passeer een aantal woonboten en plots stopt het jaagpad.

Zou ik er zijn? Met bijna 52 km op de teller zou het wel kunnen. Ik stap uit, bestijg de oever en wat zie ik.



Inderdaad het Zennegat.

Dit is hier werkelijk the end of the road. Ik kijk wat rond in de verte zie ik de fietsersbruggen liggen waar ik twee weken geleden nog gepasseerd ben. Ik kijk op mijn GPS en om daar te geraken zou ik de Zenne terug moeten volgen tot in Heffen , daar de andere over nemen om zo via een stukje van de Dijle tot aan de Rupel te komen.

Nee, ik moet nog 60 km terug een een deadline van 16.00u, dit zal voor een andere keer zijn.

De terugtocht loopt grootendeels via hetzelfe traject, alleen in Kampenhout Sas verlaat ik het jaagpad om via Haacht, Werchter te bereiken. Van hieruit gaat het terug via de ondertussen gewone route weer naar huis.

Net 100 km op de teller.
Met de vakantie voor de deur ga ik wel eens een dagtochtje proberen van 150 km.
Ik heb nog even tijd om enkele zinvolle bestemmingen uit te zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten