zondag 19 juli 2009

Kanalenroute




Voorspelde buien en wind, de Alleweder zou vandaag zijn naam bewijzen. De kanalenroute die vandaag op het programma stond kon daar perfect toe dienen.
Om 14.00 u vertrek ik vanuit Hulshout. De oude spoorlijn "Lijn 29" wordt weer gebruikt als uitvalsbasis. Dit keer gaat het richting Herentals waar het Kempisch kanaal en het Albertkanaal mekaar snijden. Ik vertrek langs het Albertkanaal omdat dit bijna naadloos aansluit aan het einde van Lijn 29. De wind zit precies mee, ik kan vlotjes 35 aanhouden. Aan de sluis van Olen waar het sterk bergop gaat klauter ik aan 5 kmh en in de laagste versnelling naar boven. In de klim wordt ik voorbijgestoken door een wielrenner, die mij een blik werpt "van beter thuisgebleven met uw driewielerke". Ik volg hem naar de andere kant van het Albertkanaal over de sluis en laat hem een 100 meter uitlopen en zet dan de achtervolging in. Het gaat rond de 40 kmh, en na enkele minuten heb ik hem bijgehaald. Hij dronk net van zijn drinkbuske en ik wierp op mijn beurt een blik van "blijven trainen jong" Bij de volgende brug sloeg hij af en kon ik ook efkes op adem komen:-))


"langs het Albertkanaal"

Ik passeer de Nike site van Meerhout, wetende dat de kom van Kwaadmechelen dan niet zo veraf meer is. Ik kijk eens achterom en zie dat het aardig donker begint te worden achter mij. De Belgische zomer is mij aan het achtervolgen en ik moet bij de kom linksaf. Ik volg het kanaal Dessel-Kwaadmechelen. De regenwolken hangen nu echt pal boven mij en de hemelsluizen gaan nu volledig open. Ik kan nog net tot aan de brug van Olmen spurten om deze als schuilplaats te gebruiken. Na een kwatier is de bui over en kan ik weer verder.


"in de verte de pannekoekenboot"


"de uitkijktoren van Dessel"


Ik kom aan de uitkijktoren van Dessel, het knooppunt van 4 kanalen, ik sla linksaf en volg het Kempisch kanaal terug richting Herentals.
De staat van het fietspad dat naast het kanaal loop is op de meeste plaatsen zo slecht dat het het niet berijden waard is, bovendien zit de wind pal op kop en begint de vermoeidheid in de benen op te komen. Waarschijnlijk zit de jacht naast het Albertkanaal daar ook voor iets tussen.



"één van de vele Sassen"

Na 82 km kom ik terug aan te Herentals, wetende dat ik nog dat ik nog 11 km langs de spoorlijn moet fietsen om terug thuis te geraken.
Ik haal nog een gezapig tempo van 20kmh omdat ik op de spoorlijn toch teveel poortjes moet nemen.

Ik kom na 93 km op de teller terug thuis, ik voel dat ik gefietst heb maar ben niet doodop.
Als ik dat met een bukfiets moest doen had dat een uur of 2 langer geduurd en moesten ze mij thuis van mijn fiets helpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten